12 vragen aan… Jacob Frölich

In de rubriek ’12 vragen aan’ stellen we interessante mensen een aantal vragen waar zij openhartig antwoord op geven. Deze keer is het de beurt aan Jacob Frölich, marketing en communicatiespecialist bij het Noord Nederlands Orkest. 

Wat wilde je worden toen je klein was?

‘Drummer in een band.’

Wanneer moest je voor het laatst ergens heel hard om lachen?

‘Ik lach elke dag wel. Op kantoor wordt er gelukkig vaak hard gelachen. Maar ik moest laatst erg lachen toen onze zoon van vier in het winkelcentrum – toen ik geld wilde geven aan een straatmuzikant – zei: “Pap, je hoeft geen geld te geven hoor, hij doet het zo ook wel”. Hij was even in de war met het autootje dat bij de andere winkel stond, en waar een euro in moet voordat ‘ie gaat bewegen.’

 Voor wie in je netwerk heb je veel respect?

‘Onze vaste gastdirigent Antony Hermus. Naast het feit dat hij een hele goede dirigent is, weet hij ook iedereen te enthousiasmeren voor klassieke muziek. Hij is zeer betrokken bij ons orkest en voorziet de marketingafdeling altijd van tips. Nadat hij bij ons is geweest ben ik altijd nóg enthousiaster over de concerten die wij geven en zit ik vol ideeën. Hij heeft een open karakter en is, ondanks dat hij over de hele wereld reist om te dirigeren altijd bereid om mee te denken en mee te helpen aan het vermarkten van de concerten.’

Als ik mensen zie genieten, daar geniet ik weer van

 Wat is het leukste moment uit je carrière tot nu toe?

‘Ik heb heel veel leuke momenten beleefd in mijn carrière tot nu toe. Al enige jaren werk ik in de culturele wereld, voor verschillende schouwburgen en nu voor het NNO. Vaak zit ik in de theaterzaal, zie ik mensen genieten, mensen elkaar ontmoeten en komen ze met een ervaring rijker de zaal uit. Daar geniet ik dan weer van.’

 Wat was je eerste bijbaantje?
‘Werken in een kaasfabriek.’

 Wat is het beste advies dat je ooit hebt gehad?

‘Maak bewuste keuzes in je werk.’

 Dat we nóg meer mensen kunnen laten genieten van onze concerten en ook meer jongere mensen

Wat is je grootste blunder geweest?

‘Dat is jaren geleden. Ik werkte toen bij een schouwburg. Bij het online laten gaan van de nieuwe website liet ik tegelijkertijd de kaartverkoop starten voor het nieuwe seizoen. Er waren veel te veel mensen op de nieuwe site en de site klapte er uit. Mensen konden geen kaarten bestellen. We besloten om de start van de kaartverkoop (wat in schouwburgland een heel belangrijk moment is) een week uit te stellen. Gelukkig werkte toen alles wel goed.’

 Wat is zakelijk gezien je stoutste droom?

‘Dat we nóg meer mensen kunnen laten genieten van onze concerten. En ook meer jongere mensen. Dat we als NNO een concept kunnen neerzetten waarin we deze doelstelling kunnen behalen.’

 Hoe besteed je jouw vrije tijd?

‘Muziek luisteren, lezen en met het gezin leuke dingen doen.’

Ik zou weleens een dag willen doorbrengen in de Porschefabriek

 Wat hoop je dat de volgende generatie van je leert?

‘Dat relativeren belangrijk is en dat humor vaak een sleutel is tot het oplossen van problemen.’

Met wie zou je een dag willen doorbrengen?
‘Ik vind het automerk Porsche erg gaaf. De bekende vorm van de 911 is in de afgelopen 55 jaar nauwelijks veranderd, en nog steeds een icoon, dat fascineert mij. Ik zou best wel eens een dag willen doorbrengen in de Porschefabriek in Stuttgart. Ik ben dan te vinden op de werkvloer, bij de ontwerpafdeling en uiteraard loop ik even binnen bij de marketingafdeling.’

Waar zie je jezelf over tien jaar?

‘Dat duurt gelukkig nog even, maar ik werk dan zeer zeker nog in de culturele sector. Daar voel ik mij thuis!’

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: