Directeur HANOS Groningen Bram Everards

Directeur HANOS Groningen Bram Everards: ‘We hebben nu een omzet van 60 miljoen’

Sinds december 2018 is Bram Everards (45) directeur van horecagroothandel HANOS Groningen. Everards groeide op in een horecafamilie en had er wel oren naar om dezelfde kant op te gaan als zijn vader. ‘Als ze mij op school vroegen wat ik wilde worden, antwoordde ik steevast met: “Directeur. Net als mijn vader.” En sinds december 2018 is het zover.’

Al op jonge leeftijd zag Everards hoe de horecawereld in elkaar steekt. Zijn vader richtte een eigen horecagroothandel op en begon met het verkopen van ijs. Later werd dat uitgebreid met patat en snacks. ‘Ik ging vaak met hem mee naar klanten en kreeg op die manier spelenderwijs een goed beeld van wat mijn vader deed.’ Bij klanten kreeg hij regelmatig een gratis ijsje. ‘Niet zo gek dat ik dacht: die horeca, dat is leuk! Ook naarmate ik ouder werd bleef het horecawezen mij trekken. Ik besloot dezelfde kant als mijn vader op te gaan.’

Verhaal verkopen

Na een studie commerciële economie nam Everards een tussenjaar. Hij hielp zijn stiefzus met het opzetten van een klein hostel in het Spaanse Andalusië. Terug in Nederland ging Everards aan het werk. Hij kon aan de slag als vertegenwoordiger bij het inmiddels wereldberoemde energiedrankmerk Redbull. ‘Op dat moment stond het merk nog in de kinderschoenen. Er waren maar weinig mensen die het drankje kenden. Aan mij dus de taak om de blikjes te verkopen.’ Everards reed van hot naar her in het noordoosten van Nederland om bij discotheken, benzinestations en festivals het drankje aan te prijzen. ‘Ik heb daar een geweldige tijd gehad. Ze hadden daar het motto “Work hard, play hard”. We verkeerden natuurlijk veel in de uitgaansscene, dus konden we vaak naar festivals om de energiedrank aan de man te brengen. Stonden we daar ineens naast DJ Tiësto!’

We zijn toen echt op onze bek gegaan

Waar Redbull zich erg mee bezighield, was de marketingkant. ‘Ik heb gezien hoe het bedrijf op een slimme manier echt een groot toneel heeft ingenomen. Op het moment dat ik er begon, waren we met twaalf man personeel. Toen ik er drie jaar later wegging, waren het er al dertig. Sales was natuurlijk belangrijk, maar marketing nog vele malen meer. Het drankje is vergelijkbaar qua inhoud met de goedkopere varianten, maar wel een stuk duurder. Door op de juiste manier met marketing om te gaan, dus door echt een verhaal en een beleving te verkopen, wilde iedereen dit merk hebben en niet de goedkopere variant. Dat deden we toen echt heel goed.’

HANOS directeur Bram Everards

Eigen onderneming

Nadat Everards vertrok bij Redbull, begon hij met drie compagnons paviljoen Kaap Hoorn in Haren. Ze bedachten een concept van een trendy beachclub en lieten het restaurant bouwen. ‘De opstart was moeilijk. We zijn dan ook echt op onze bek gegaan, omdat we veel onervaren personeel in dienst hadden. Daarbij kwam dat de computersystemen niet naar behoren functioneerden. Maar hoe vreemd ook: het maakte de gasten weinig uit. Ieder weekend weer stond er een rij voor de deur van mensen die bij ons wilden komen eten. Net alsof ze met eigen ogen wilden zien of het écht zo slecht was. Ik snapte er helemaal niets van’, lacht Everards. Na een paar maanden bikkelen, hadden ze de zaak op de rit. Na een jaar stapte hij eruit, omdat hij het niet eens kon worden over de toekomstvisie.

Na een gesprek met zijn vader, destijds directeur van de HANOS vestiging in Groningen, kon hij daar tijdelijk aan de slag als bouwopzichter. HANOS zat op dat moment in een kleiner tijdelijk pand bij Hooghoudt en zou verhuizen naar de Bornholmstraat 56. ‘Mijn vader zei: “Ga jij je eerst maar bezighouden met de bouw en de verhuizing.” Dat heb ik gedaan en dat is inmiddels dertien jaar geleden.’ Everards hield toezicht op de bouw en bedacht samen met het hoofdkantoor en het personeel hoe de winkelindeling eruit moest komen te zien.

HANOS directeur Bram Everards

Vestigingsmanager

Op het moment dat de nieuwbouw klaar was, kon Everards aan de slag op de afdeling logistiek. Na een jaar kwam er een functie vrij op de verkoopafdeling. ‘Daar kwamen mijn salesvaardigheden weer goed van pas.’ Uiteindelijk groeide Everards door tot vestigingsmanager in Heerenveen. ‘Ik zag het wel zitten en de eigenaar van HANOS Nederland ook. Hij zei tegen mij: “Kijk maar eens of je het op een andere plek, weg van je vader, ook kan.” Samen met een andere manager heb ik toen drie jaar de vestiging in Heerenveen gerund.’

De locatie in Heerenveen was een kleinere vestiging. ‘Ik merkte dat ik het leuk vond om met mensen te werken, maar ook om over logistiek en operatie na te denken.’ Everards moest wel even wennen aan zijn nieuwe functie. ‘Ineens had ik vijf afdelingen en zestig mensen onder mij. Ik heb in korte tijd veel geleerd, zoals hoe je afdelingen en processen op elkaar afstemt, maar ook hoe je zo efficiënt mogelijk te werk kan gaan.’ Naast de leuke zaken, kwamen ook de minder leuke dingen om de hoek kijken. ‘Mijn eerste ontslaggesprek zal ik nooit vergeten. Daar heb ik de avond ervoor écht over lopen piekeren.’

Met tevreden werknemers groeit je bedrijf verder

Terug naar Groningen

Na ruim drie jaar keerde Everards terug op de vestiging in Groningen als vestigingsmanager en oefende die functie samen met Eddo Lokken uit. Definitief eindverantwoordelijk voor de vestiging werden ze na het pensioen van Everards vader. Waar Lokken verantwoordelijk is voor de commerciële kant, heeft Everards de operationele kant onder zijn hoede. Sinds 2018 veranderden hun functies van vestigingsmanager in directeur.

Sinds hun aanstelling is het interieur van de winkel flink op de schop gegaan. ‘Dat was echt een ondergeschoven kindje. Er is nu meer ruimte voor beleving in de winkel. Onze klanten worden hierdoor echt geïnspireerd. Ze kunnen bijvoorbeeld in gesprek gaan met de visboer of de slager om zich te verdiepen in de laatste trends of komen hier om ideeën op te doen. Daarnaast organiseren we regelmatig een bijzondere dag, zoals een koffie- en thee inspiratiedag…, masterclass of wijnbeurs.’

Everards is volgens eigen zeggen een people manager. ‘Ik wil graag dat iedereen hier met plezier naar het werk gaat. Ik ben er namelijk van overtuigd dat met tevreden werknemers je bedrijf verder groeit. En soms komt het voor dat iemand niet zo gelukkig is in zijn of haar huidige functie, dan kijken we samen of doorgroeien naar een andere functie mogelijk is. Dat stimuleer ik alleen maar.’

Behoeften klant

Eén van de kernwaarden die Everards heel belangrijk vindt, is klantgericht te werk gaan. ‘Daar geloof ik ook echt in. De klant is leidend, die staat voorop.’ Everards geeft aan dat hij nog elke dag nieuwe dingen leert. ‘Dat moet ook, dat zorgt ervoor dat we blijven groeien. Want om te blijven groeien, moet je het iedere dag een beetje beter willen doen.’ Dat betekent ook op tijd mee veranderen met de markt. ‘Daar hoort automatisering bij, maar ook inspelen op de behoeften van de klant. De klant wil graag duurzame en lokale producten kopen en daar spelen we op in door onder andere Groningse aardappels, honing van een imker uit de stad en lokaal gebrouwen bier in ons assortiment te hebben.’

De groothandel bestaat inmiddels veertig jaar en is in Noord-Nederland één van de marktleiders, iets wat Everards graag zo wil houden. ‘We hebben nu een omzet van zestig miljoen en willen gestaag doorgroeien met de markt mee. Ik denk dat we nog meer servicegericht te werk kunnen gaan.’ Als voorbeeld noemt hij een culinair adviseur. ‘Onlangs hebben we iemand aangesteld die samen met andere adviseurs van HANOS Nederland de trends in de gaten houdt, zodat zij als eerste onze klanten kunnen adviseren.’

We denken constant na hoe we alles nog duurzamer kunnen maken

Restaurantkwaliteit

Eén van die trends is hoogwaardig convenience voedsel. ‘De horeca heeft te kampen met krimp. Er zijn minder koks beschikbaar en daar spelen wij op in door hoogwaardig voedsel aan te bieden dat eigenlijk al klaar is. Het hoeft bij wijze van spreken alleen nog maar opgewarmd te worden.’ Everards laat een folder zien waarin voedsel van restaurantkwaliteit staat afgebeeld. Gerechten met vlees, pasta’s en quiches. ‘Op deze manier heb je als restaurant minder koks nodig én ben je minder tijd kwijt qua voorbereiding. Ik zie daar echt nog kansen liggen.’

Echte bedreigingen ziet Everards niet in de markt. ‘Eigenlijk zijn we heel goed bezig. Natuurlijk, er zijn altijd dingen die beter kunnen. Dit pand gaan we bijvoorbeeld binnenkort upgraden. Maar over het algemeen zijn we goed bezig. We brengen onze producten heel efficiënt naar de stad en denken constant na over hoe we alles nog duurzamer kunnen maken.’

Leerproces

Op de achtergrond is Everards vader Wim nog adviseur. ‘Hij komt wekelijks koffiedrinken, spreekt  veel klanten in de markt en geeft Eddo en mij waar nodig tips. Daarnaast zitten we samen in een skybox van FC Groningen waar we regelmatig klanten mee naartoe nemen.’ Everards vindt het leuk om als bedrijf zichtbaar te blijven. ‘Ik ben een echte sportliefhebber. Naast voetbal vind ik het ook leuk om te golfen. We zijn bij een aantal golfclubs bedrijfslid waar ik regelmatig klanten uitnodig om samen een balletje te slaan.’

‘Ik ben heel trots dat ik deze mooie club met goede mensen mag aansturen.’ Als hij terugdenkt aan de afgelopen jaren, begint hij te lachen. ‘Het is allemaal één groot leerproces geweest. En nog steeds overigens, want ik leer nog elke dag iets nieuws.’

Tekst: Maaike Schaap
Fotografie: Elsbeth Hoekstra 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: