Donkervoort D8, klassieker in optima forma

Kijk toch eens wat wij onderweg tegen zijn gekomen. Deze glimmende parel van een Donkervoort in de garage van Caspers. Blinkend schoon. Die konden we niet laten staan. We namen ‘m mee de weg op voor een ritje en onderwierpen de D8 aan een autotest. 

Een touringbolide pur sang. Met een andere omschrijving zouden we de Donkervoort D8 235E Touring Roadster tekort doen. Open dak, zoals we van de Nederlandse sportwagenfabrikant Donkervoort gewend zijn. Zonnetje op je bol. Minimalistisch interieur. Aan het motto ‘no compromise’ heeft bouwer Joop Donkervoort zich gehouden, want ook bij de D8 wordt puristisch en simplistisch gereden: geen stuurbekrachtiging, geen antiblokkeersysteem (ABS) en geen electronic stability program (ESP). Rijden zonder elektronische hulpmiddelen, dus. Pur sang.

Ideaal om te toeren

De uit 2002 afkomstige Donkervoort D8 is één van de eerste modellen waarbij de Ford-motoren werden vervangen door de 1,8 turbomotoren van de Audi S3: de 4-cilinders-20-kleppen-versie met motorcode AGU. We zien je denken, deze levert toch een standaard vermogen van 150pk? Klopt. Deze D8 is getuned tot maar liefst 235pk. De snelste versie in deze serie kreeg een vermogen van 245pk, dus reken maar uit: slechts tien paardenkrachten minder dan de snelste in de serie.

Feilloos en zonder moeite schiet de teller omhoog. Snelwegen, landweggetjes, het is de D8 235E om het even. Vandaar dat deze sportwagen uitermate geschikt is om te toeren. Het gewicht van de auto ligt op zo’n 640 kilo, mede door het lichtere gewicht van de Audi-motor in vergelijking met de Ford-motor en ook door het vernieuwde chassis werd er gewicht bespaard. Natuurlijk helpen de carbon onderdelen, zoals het dashboard, ook mee.

Interieur en exterieur

Na een kleine worsteling zitten de kuipstoeltjes van de – uiteraard – handgeschakelde D8 als gegoten. Je zit laag, zelfs een voorbijrijdende Audi TT lijkt ineens bijzonder groot. Waar het op lijkt? Karten. Maar dan met een échte auto. Des te meer charme krijgt de donkerblauwe D8, waarvan dezelfde kleur terug te vinden is in het hart van de verchroomde velgen. Het donkerblauwe leer, de verchroomde onderdelen zoals voorwielophanging, pookknop en handremhevel en de witte tellerklokken op het dashboard maken het plaatje compleet.

Meer vermogen

In de D8-versie van Donkervoort levert de lichtgewicht bolide ‘meer koppel en vermogen’, zoals Joop Donkervoort aangaf na het uitbrengen van de sportwagen. De reactietijd van de turbo is verbeterd, de montage van een geheel geoptimaliseerd in- en uitlaattraject én er is een aangepast motormanagementsysteem en GT4-uitlaatsysteem waardoor het koppel met maar liefst dertig procent is gestegen. Donkervoort bood de eigenaren van de 25 gelimiteerde D8 270RS’en in 2009 een soortgelijke update aan, deze update werd vlak daarna ook ontwikkeld voor alle andere D8E-modellen.

Conclusie: het is een Donkervoort zoals een Donkervoort hoort te zijn: een auto met veel vermogen, weinig gewicht en fantastisch om in te rijden. Misschien niet voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk, maar zeker wel voor een geweldig dagje toeren in Nederland.

De Donkervoort D8 235E Touring Roadster werd beschikbaar gesteld door Garage Caspers in Eelde, waar deze donkerblauwe bolide te koop staat voor een bedrag van € 54.990,-. Donkervoort levert de 235E als nieuwe roadster en als coupé, de D8 GT. De nieuwprijs is € 65.561,-.

Tekst: Sharon Bremer

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: