
Overname Storm Academy naar How & Knower als daad uit liefde
How & Knower is in 2007 begonnen als Storm Academy: min of meer een ad hoc subdivisie van Storm Marketing Consultants (thans Storm Digital). Binnen enkele jaren groeide de Academy uit tot een onderneming an sich, die een heel eigen team, strategie en leider eiste. Die leider werd in 2013 Alexandra Spaai. En dat bleef zij, tot het in de zomer van 2015 misging. Spaai bleef thuis met een burn-out. Nu, tweeënhalf jaar later, is ze terug. En dan niet als directeur, maar als directeur-grootaandeelhouder. Spaai vertelt haar bijzondere verhaal.
Nadat Spaai vanwege een burn-out als directeur uitviel in de zomer van 2015, bleef ze nog een jaar in dienst. ‘Sander (Prinsen) en Haico (Pols) – de eigenaren van How & Knower destijds – gunden me het beste: alle rust en ruimte die ik nodig had. Anderzijds wilden ze ook graag weten wanneer ik weer terug zou komen, maar daar had ik toen nog geen zicht op. Daarom liet ik ze los enbesloot ik in 2016 te stoppen. Maar daarna, terwijl ik aan mijn herstel werkte, heb ik nog altijd goed contact gehouden met Sander en Haico en keek ik zo nu en dan even bij How & Knower om de hoek.
Liefde voor How & Knower
Toen ik voldoende was hersteld , realiseerde ik me dat ik het altijd super leuk vond . Het was écht het leukste dat ik ooit gedaan heb. Ik kreeg er nog altijd energie van, en als ik hoorde waar ze tegenaan liepen, gingen mijn handen jeuken. Aan de andere kant wist ik: zo’n situatie als hiervoor, dat wil ik niet meer. Niet meer in die verhouding: directeur versus aandeelhouders, niet meer dat gevoel van minder vrijheid en druk van verantwoording af moeten leggen.
Tegelijkertijd waren Sander en Haico druk met andere dingen en hadden het dagelijks management van Storm Digital ook al uit handen gegeven. Voor How & Knower wilden ze een soortgelijke oplossing, die continuïteit en stabiliteit bood. ‘Toen heb ik het balletje opgegooid’, aldus Spaai. De dga vertelt over de gesprekken die volgden, waaruit blijkt dat de overname een daad was uit liefde voor het bedrijf van beide partijen. Gauw daarna begonnen de onderhandelingen en in november hadden ze al een overeenkomst.
‘In de tussentijd werd ik geadviseerd door een oud-collega van mij van vóór Storm Academy. Dit was Frank Fliek. Met hem werkte ik altijd heel prettig samen, in een juiste verhouding: hij financieel, ik operationeel. Hij wilde wel mede-aandeelhouder worden, maar er niet dagelijks mee bezig zijn. ‘Jij moet het doen’, zei hij, ‘jij bent meerderheidsaandeelhouder, het is jouw toko.’ En voor mijn gevoel klopt het allemaal zo: zoals het gegaan is, zoals we er nu in staan.’
Een burn-out is oké
Hoe het nu dan is in de praktijk? ‘Het voelt alsof ik een oude jas aantrek die nog prima past. Ik pak de draad weer op, maar ik voel me heel ontspannen en heel vrij. Vooral dat laatste is noodzakelijk voor mij om te kunnen geven aan mijn werknemers wat zij nodig hebben.’ Maar dat is volgens Spaai niet het enige dat er voor haar veranderd is.
‘Door de burn-out en doordat ik nog een redelijk persoonlijk ontwikkeltraject heb doorlopen, ben ik anders tegen dingen aan gaan kijken. Anders naar wat “belangrijk” is voor mij. Zo hoef ik voor How & Knower echt geen world domination. Het is een prachtig bedrijf en we hebben de afgelopen jaren fantastische prijzen gewonnen– die kwaliteit wil ik voortzetten. Ik ben wel voor groei, maar zeker niet “koste wat kost”. Ik ben ervan overtuigd dat de juiste basis voor groei bestaat uit continuïteit, stabiliteit en een goed team dat het leuk heeft samen en energie van het werk krijgt.’
‘In zekere zin is de burn-out één van de beste dingen die me overkomen is. Ook al dacht ik eerst: het komt nooit meer goed, ik word nooit meer de oude. En dat laatste is ook zo: ik ben niet en word niet meer de oude. Eerst schaamde ik me ervoor, maar nu helemaal niet meer. Het is ook juist mijn kracht! Dit heeft me gemaakt tot wie ik ben en ik ben nu heel blij en trots.’