Skins groninge, geur, geuradvies

Mariska Smit van Skins: ‘Een geur onderstreept je persoonlijkheid’

Mariska Smit is directeur van Skins Cosmetics in de binnenstad van Groningen. Zij bracht een schat aan ervaring mee toen ze bijna drie jaar geleden bij Skins ging werken. Inmiddels bestaat de winkel bijna vijf jaar en dus wordt er eind maart een jubileum gevierd. Reden genoeg voor LocalZ om eens bij te praten met directeur Mariska Smit over de winkel, haar carrière en de actuele ontwikkelingen.

In een karakteristiek pand aan de Oude Boteringestraat is Skins Cosmetics gevestigd. Voor het interview verplaatsen we ons naar de benedenverdieping waar de zogenoemde “Skins Beauty Bar” te vinden is. ‘Hier behandelen we klanten met de producten die wij ook in de winkel verkopen’, begint Smit enthousiast te vertellen. Al bijna drie jaar is zij de directeur van het Groningse filiaal. Ze vervolgt: ‘Naast de eigen winkels van oprichters Michiel Poelmans en Philip Hillege heeft Skins enkele franchise filialen en daar is deze winkel er dus één van.’ En met succes, want in maart bestaat Skins in Groningen vijf jaar.

Oogopslag

‘Skins Cosmetics is een winkel voor de verkoop van exclusieve (niche) merken’, legt Smit uit. ‘Het zijn merken die op kleine schaal worden geproduceerd door veelal kleine familiebedrijven, maar ook door de bekende “neuzen” van de beroemde parfumhuizen in de wereld.’ Echt een plek voor Smit, die drie jaar geleden kennismaakte met Skins en inmiddels directeur is. Na onder andere een opleiding als schoonheidsspecialiste in Groningen, werkte ze vijftien jaar als storemanager bij Parfumerie Douglas. Ook werkte ze drie jaar als hotelmanager bij Hotel Prinsenhof. ‘Daar miste ik op den duur het klantcontact, en toen kwam Skins op mijn pad.’ Daar werd de Groningse aangesteld als hoofdverantwoordelijke en is ze, zoals ze het zelf noemt, verantwoordelijk voor het hele “reilen en zeilen” van het filiaal. Samenwerken doet ze met een team van enthousiaste collega’s die allemaal een achtergrond hebben in de markt. ‘Die gezamenlijke achtergrond is heel fijn. Eén oogopslag is soms al genoeg om elkaar te begrijpen.’

Passie voor geuren

Voor Smit is haar baan niet alleen “werk”, maar ook haar grote passie. ‘Ik vind het fascinerend om te weten waar onze producten vandaan komen. Van jongs af aan heb ik een grote interesse gehad voor geuren omdat ik het idee heb dat ze stemmingen kunnen verwoorden.’ En die interesse voor geuren komt haar elke dag van pas in de winkel. ‘Vaak verras ik klanten aan de hand van een aantal vragen en het maken van een geurselectie met een nieuwe geur. En dat is vaak een heel andere geur dan mensen verwachten.’ Ze vervolgt: ‘Ik vind het altijd heel mooi als iemand blij wordt van een fijne geur. En geur is belangrijk. Ik ben er van overtuigd dat een prachtig parfum je persoonlijkheid onderstreept en je blij maakt.’

Die manier van werken past in het concept van de winkel, weet Smit. ‘We nemen hier de tijd en ruimte om onze klanten uitgebreid te adviseren. Daar kan ik van genieten.’ Verder is Smit als directeur uiteraard ook verantwoordelijk voor de toekomst, de ontwikkeling en de progressie van de winkel. ‘We kijken steeds naar wat er nodig is om onze klanten geïnspireerd te houden. Naast de trainingen die we volgen, zijn we altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden die we onze klanten kunnen bieden. Daarom houden we continu de trends in de gaten. Dat hoort erbij in dit vak.’

Ondernemen

De Skins Groningen-directeur voelt zich een echte ondernemer, die graag samenwerkt, maar ook wel haar “mannetje” staat als het echt moet. Moeilijk gesprekken gaat ze niet uit de weg. Maar waar moet een goede ondernemer eigenlijk verder aan voldoen? ’Het belangrijkste is dat je passie hebt voor je vak. Dus interesse hebt voor wat je aanbiedt, de ontwikkelingen in de markt in de gaten houdt, maar ook op de hoogte bent van wat collega’s en concurrenten doen.’ Toch is bevlogenheid voor Smit het kernwoord. ‘Ik heb zelf passie voor mijn werk, maar ik mag het ook graag zien bij andere mensen. Bovendien waarderen klanten het als je de achtergrond van een merk of product goed kent. Het is echt “running the extra mile” en dat doe ik met alle liefde.’

MEER SKINS

Skins Cosmetics werd opgericht in 2000 en bracht een ware revolutie teweeg in de Nederlandse cosmetica-retail. Het is de eerste winkel in Nederland waar uitsluitend niche merken werden verkocht, die in Nederland niet eerder verkrijgbaar waren. De oprichters van Skins Cosmetics hadden een duidelijke visie: alleen parfum-, make-up- en huidverzorgingsmerken die in Nederland nog niet zo bekend waren, maar in het buitenland een iconische status hadden. Skins verkoopt onder andere merken als Laura Mercier, Byredo, Creed en Kilian. (bron: Skins.nl)

Tags (categorieën en branches)geurengroningenparfumwoman in business

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: