bierbrouwerij Maallust veenhuizen

Brouwerij Maallust: ‘Dit was echt een jongensdroom voor ons’

In 2011 richtten 25 “zware jongens” in het Drentse Veenhuizen bierbrouwerij Maallust op. Daarmee ging er voor velen een jongensdroom in vervulling. Zeven jaar later staan de zaken er goed voor. De speciaalbier brouwerij is gegroeid naar een productie van 75.000 liter bij de start naar 240.000 liter dit jaar. Bovendien zijn er plannen om nog verder uit te breiden.

‘Bierbrouwerij Maallust is ongeveer zeven jaar geleden opgericht in het pand van een voormalige graanmaalderij dat deel uitmaakte van het Maallust complex’, begint Bert Pathuis, medeaandeelhouder van de brouwerij te vertellen.’ Hij vervolgt: ‘Het Maallust complex was in vroegere tijden in handen van het Ministerie van Justitie, zodat er gedetineerden aan het werk konden. Later veranderde dat en kwam het gebouw leeg te staan.’ In de loop der tijd groeide het idee er een brouwerij in te beginnen. ‘De naam was van origine niet nieuw, maar we hebben er nieuw leven in geblazen’, zegt Pathuis.

Hij is één van de 25 zogenoemde “zware jongens”. Zij richten in 2011 de brouwerij op, nadat de bank had aangegeven het niet aan te durven om te investeren in een nieuwe Drentse brouwerij. ‘Op dat moment is het idee ontstaan om hier in dit pand met 25 ondernemers een bierbrouwerij op te starten. Allemaal bierliefhebbers die samen het startkapitaal bij elkaar hebben gebracht. Als de bank het niet doet, doen we het zelf. Dat was de gedachte.’

Opzetten

Maar hoe zet je een nieuw biertje op de markt? ‘Binnen de club van de zware jongens hebben we twee grafisch ontwerpers die de merkarchitectuur hebben ontworpen. Zij hebben zich verdiept in de omgeving en de geschiedenis van Veenhuizen. Daarop hebben ze de lettertypes gebruikt voor het bier, die hier op alle gevels van de huizen wordt gebruikt. En al onze uitingen zijn dus voorzien van deze lettertypes. Daarmee werd Maallust echt een product uit Veenhuizen waarmee steeds meer mensen zich konden identificeren.’ En niet alleen met het de uitstraling, maar ook het product is herkenbaar en traditioneel. ‘Het zijn (seizoens)bieren die je het hele jaar door kunt drinken, gemaakt van de basisproducten uit de omgeving. Een heel eerlijk product, eenvoudig en met structuur. Dat past goed bij ons, maar ook bij Veenhuizen. Dat heeft er toe geleid dat wij eigenlijk niet meer zonder Veenhuizen kunnen en Veenhuizen niet meer zonder ons.’ Dat komt mede door de echte Drentse smaak. ‘Zo is het water Drents, maar komt ook de hop straks van een plaatselijke hopveld in Veenhuizen’, weet Pathuis.

Ambitie

Inmiddels heeft de brouwerij een flinke hoeveelheid verschillende bieren op de markt gezet. Allen met namen die hun achtergrond vinden in gevangenisdorp Veenhuizen. Van de Pauper (speltbier), Zware Jongen (tripel), Veldwachter (bockbier) tot de Weldoener (blond bier) en de Mooie Madam (dubbelbier). Pathuis: ‘De bieren worden geleverd aan de speciale horeca en slijterijen, inmiddels in heel Nederland.’

Hoewel door de groeiende vraag de productie de afgelopen zeven jaar al is gegroeid van 75.000 liter, naar 240.000 liter, is de verwachting volgens Pathuis dat de productie, mede door uitbreidings- en exportplannen, omhoog zal gaan naar minimaal 400.000 liter. ‘Wij verkeren in de luxe omstandigheid dat we merken dat we steeds weer door onze voorraad heen geraken, omdat er zoveel vraag is naar het bier. En wellicht wordt dat in de toekomst nog wel veel meer. Ik kan niet voorspellen hoe die ontwikkeling doorgaat.’ Maar hoe komt dat? ‘Dat is toch het onderscheidend vermogen en de kwaliteit die wij maken. Steeds meer mensen hebben simpelweg behoefte aan bijzondere bieren, maar ook het duurzaamheidsaspect speelt daarin mee, waardoor mensen hun bier liever bij lokale brouwerijen halen. Met onze bieren spelen wij daar optimaal op in en kijken steeds naar de vraag en wat we hun kunnen bieden. Waar we nu staan hadden we vijf jaar geleden ook niet kunnen voorspellen.’

Tags (categorieën en branches)bierbrouwerijbrouwerijmaallustveenhuizen

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: