
Moes Design: van ‘geinig plaatje’ tot een eigen kledinglijn
Het is een druk baasje, die Stephan Moes: hij werkt vier dagen bij een architectenbureau, twee dagen als teamleider bij de Albert Heijn en dan heeft hij sinds kort ook nog z’n eigen designbureau mét bijbehorende kledinglijn. ‘Stilzitten is ook helemaal niks voor mij joh’, zo zegt hij. ‘Ik wil met Moes Design ook graag groeien, dus dan is het de komende tijd hard werken geblazen.’
Naar eigen zeggen zit ‘ie eigenlijk altijd te tekenen. ‘Niet alleen in mijn werk als bouwkundig tekenaar, ook als ik thuis op de bank zit.’ Met één van zijn designs – een onrealistische stad met optische illusies – deed hij al eens mee aan een ontwerpwedstrijd van een gerenommeerde Amsterdamse gallery. ‘Ik stuurde het voor de gein in via Instagram en een tijdje later hing mijn ontwerp ineens als één van de winnaars in Walls Gallery in Amsterdam’, vertelt de 26-jarige ontwerper.
Na die winst kreeg hij het steeds vaker te horen: ‘Daar moet je iets mee gaan doen, met dat design van jou!’. ‘Vooral toen ik een nieuwe print had bedacht, waarmee ik in een vlak met op het eerste oog simpele witte en zwarte lijnen de woorden Moes Design kan laten verschijnen. Het was bedoeld als een grappig plaatje maar een vriend van me vroeg al snel of ik het voor hem niet op een shirtje kon drukken.’
Natuurlijk kon dat, maar het bleef niet bij dat ene shirtje: ‘De reacties waren te gek en al snel had ik 300 shirtjes met opdruk verkocht. Er was dus blijkbaar vraag naar’, zegt Moes met gevoel voor understatement. ‘Maar nog steeds wist ik voor mezelf niet honderd procent zeker of ik er echt vol voor wilde gaan’, geeft hij toe.
Toen Moes de afgelopen jaarwisseling samen met zijn vriendin doorbracht in Tokyo, had hij eindelijk de tijd om goed na te denken of hij met Moes Design het ondernemerspad op wilde. ‘Ik had natuurlijk al twee banen, die samen goed waren voor zes dagen werk in de week. Maar het leek me ook wel heel cool om te kijken wat ik met mijn passie voor design zou kunnen bereiken.’
Toen Moes terugkeerde uit Tokyo, was hij dan ook al snel bij de Kamer van Koophandel te vinden om Moes Design in te schrijven als onderneming. ‘Toen werd het serieus’, lacht de kersverse ondernemer. ‘Ik moest natuurlijk gaan denken aan zaken als inkoop en logistiek’, zo geeft hij aan. ‘Maar ik ben niet zomaar in het diepe gesprongen, ik had een goed beeld van wat ik wou en heb me terdege voorbereid.’
Online lopen de verkopen fantastisch, mede dankzij de slimme Instagram-marketing met onder meer FC Groningen-speler Yoëll van Nieff. En ook de eerste fysieke verkoopplek voor de kledinglijn van Moes Design is inmiddels binnen: de shirts en hoodies liggen bij SAN Design & Fashion aan de Zwanestraat. ‘Eigenaar Sandro had zelf één van m’n hoodies gekocht en was daar heel enthousiast over. Via mijn broertje kwamen we in contact en na een paar gesprekken heeft ‘ie een mooie plek in z’n zaak ingeruimd voor de Moes Design-collectie. Op een zaterdag ging hij open en ’s zondags belde hij me al of ik een nieuwe voorraad kon komen brengen.’
Inmiddels is Moes ook al in gesprek met kinderkledingzaak Wijsneus aan de Vismarkt over een kindercollectie. Maar voordat je nu denkt dat Moes Design alleen om kleding draait: de ontwerpen van de naamgever worden door de Groningse kunsthandel Ongering ook ingelijst voor aan de muur. ‘Eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit of m’n ontwerpen op papier, in een video of op een kledingstuk terechtkomen. De kleding loopt nu supergoed, dus daar zie ik wel veel kansen. Uiteindelijk zou het mooi zijn als Moes Design zich als een olievlek vanuit Groningen verspreidt.’