Jaguar XF Sportbrake: Een beetje geduld, maar dan heb je ook wat!

Soms wordt een beetje geduld rijkelijk beloond. In ieder geval wel als het gaat om de nieuwe Jaguar XF Sportbrake. Het heeft maar liefst twee jaar moeten duren voordat er ook een nieuwe stationversie van de XF van de band rolde… Maar hé, dan heb je ook wat!

What’s new?
Sinds oktober van dit jaar staat ‘ie dan eindelijk maar toch te shinen in de Nederlandse Jaguar-showrooms: de nieuwe XF Sportbrake, waarvan de eerste generatie nog stamde uit 2012. In de basis is de nieuwe Sportbrake vrijwel identiek aan de nieuwste sedan uit 2015, met als belangrijkste verschil natuurlijk, jawel, de ruimte.

Hoe zit het dan met die ruimte?
Je gaat natuurlijk voor een station – of ‘Sportbrake’ op zijn Jaguars – vanwege de ruimte. In het geval van de XF Sportbrake word je wat dat betreft niet teleurgesteld. De XF Sportbrake beschikt namelijk over een kofferbak van maar liefst 565 liter. Met de achterbank plat ontstaat er al helemaal een zee van ruimte van maar liefst 1700 liter!

Een grotere auto betekent natuurlijk ook een groter (optioneel) glazen dak. Leuk: deze supersized zonwering kun je met handgebaren openen en sluiten.

Wat valt er qua motor te kiezen?
In tegenstelling tot zijn voorganger is de tweede generatie van de XF Sportbrake wel met een scala aan motoren leverbaar: vier diesels en één benzinemotor. De instapper bij de diesels is een 2.0 liter viercilinder turbodiesel met 163 pk. Hiermee ga je in 9,3 seconden van stilstand naar 100 kilometer per uur. De rapste diesel, de 3.0 liter V6 turbodiesel, staat gelijk aan 300 paardenkrachten. In 6,6 seconden brengt ‘ie je van 0 naar 100. Er is één benzinemotor, een 2.0 liter viercilinder turbo benzinemotor, goed voor 250 pk.

Activity Key!
We kenden ‘m al uit de F-Pace en de sedan-versie van de XF: de activity key. Of beter gezegd: de sleutelarmband. Handig voor als je gaat zwemmen of zeilen of om wat voor reden dan ook geen sleutel in je zak kunt stoppen. Zonder hadden we het vast ook gered, maar ach, een leuke gadget is het wel.

Welk prijskaartje hangt er aan de Jaguar XF Sportbrake?
De prijzen van de XF Sportbrake beginnen bij € 55.680. Voor dat geld heb je een handgeschakelde 2.0 liter viercilinder op de oprit staan, met 163 pk. De snelste Sportbrake, met 300 pk en een begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur, mag je voor een bedrag van € 86.760 mee naar huis nemen.

Tags (categorieën en branches)jaguarSportbrakeXF

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: