Snel, sportief en last but not least; van Groningse bodem!

Hij is bloedjesnel en ook nog eens – voor een racewagen dan – relatief betaalbaar. En het allerleukste: hij wordt gewoon in Groningen gemaakt! We hebben het over de Zilhouette, een oer-Gronings scheurijzer met zelfs een eigen cup.

Is het nou een BMW of toch niet? Wie de Zilhouette van een afstandje aanschouwt, zal ongetwijfeld tot de conclusie komen dat ‘ie wel wat weg heeft van een BMW Z4. Qua contouren dan. Maar wie beter kijkt, ziet dat er verder weinig BMW is aan de Zilhouette: de complete body, ook daar waar eigenlijk de koplampen en achterlichten hadden moeten zitten, is tenslotte van polyester. Alleen de zo typerende vorm van de BMW-grille doet weer twijfelen.

Ok, onderhuids zijn er wel wat sporen van een 3-serie te vinden, maar om een Zilhouette nou een omgebouwde BMW te noemen is volgens Martin West, die samen met Pieter de Jong de directie van het Groningse sportwagenmerk vormt, te kort door de bocht. ‘Eigenlijk is vrijwel alles nieuw aan de auto’, zegt hij verwijzend naar onder andere het buizenframe en de rolkooi die zijn gemaakt van het übersterkte staal chroom-molybdeen. En er ligt weliswaar een uit de 3-serie afkomstige 210 pk sterke motor onder de motorkap, maar dan wel een compleet gereviseerd exemplaar. Ook is een deel van de aandrijflijn afkomstig uit de 3-serie.

Zijn gewicht van nog geen 900 kilo, in combinatie met de 210 paardenkrachten, maken de handgemaakte Zilhouette tot een waar racemonster, zegt West, die het Groningse scheurijzer qua rijkwaliteiten vergelijkt met een grote kart. ‘Het is de ultieme rijderswagen: een voorspelbare wegligging, harde demping, stijf chassis en een direct stuurgedrag’, somt hij op. En vergeet vooral de snelheid niet: de snelste rondetijd op het circuit van Assen staat op 1.54 en West verwacht zelfs dat daar nog wel een paar seconden vanaf kunnen.

De Zilhouette is duidelijk geen straatauto en dus ook niet geschikt voor op de openbare weg. Het monster is goedgekeurd door de FIA en KNAF wat betekent dat je er op alle circuits in Nederland én in Europa mee mag racen. Speciaal daarvoor is er de Zilhouette Cup, die op dit moment bestaat uit zo’n vijftien auto’s. Er wordt voornamelijk in Assen gereden, maar ook Zandvoort en circuits in België en Duitsland zijn eens in de zoveel tijd het decor van een wedstrijd tussen verschillende Zilhouettes.

Als het gaat over de toekomst ziet West de cup nog wel groeien naar 20 tot 25 auto’s. ‘Dat zou fantastisch zijn, maar je moet ook reëel blijven: niet iedereen kan zich een sportwagen veroorloven.’ Daarbij komt: niet elke verkochte Zilhouette – er zijn er momenteel zo’n twintig in omloop – doet mee aan de cup. ‘Maar de belangstelling is groot. Er worden nu gemiddeld drie Zilhouettes per jaar afgeleverd, maar dat kan ook zo maar verdubbelen.’

Tja, en dan misschien wel het belangrijkste: de prijs. Want wat kost zo’n Zilhouette nou? Volgens West beginnen de prijzen bij 35.000 euro, maar dan heb je wel een min of meer kale Zilhouette met een gebruikte motor. Voor een ‘complete’ Zilhouette, inclusief sportstoelen, datalogsysteem en een gereviseerde in plaats van gebruikte motor, ga je al gauw richting de 50.000 euro. Maar ja, daar krijg je dan ook wel wat voor terug: een supersnelle raceauto, van Groningse makelij!

Tags (categorieën en branches)zilhouette

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: