Exploitatie De Sigaar, De Pijp en Bakkerij Blanche naar Erik Minkhorst

Als je in Groningen via de Hoge der Aa naar de Kleine der Aa loopt, zal je er niets van merken. Maar De Sigaar, De Pijp en Bakkerij Blanche worden nu gerund door iemand anders. Tweetal Belevingscatering nam vorig jaar de exploitatie van deze bedrijven over van Wijnand van Smeden, evenals partylocatie Beaushelter nabij het Hoendiep. Eric Minkhorst, algemeen directeur bij Tweetal Belevingscatering, vertelt over de overname en zijn plannen voor de toekomst in Groningen.

Een cateringbedrijf dat een café, een restaurant en een bakkerij runt. Het klinkt misschien een beetje vreemd in de oren, maar dat valt volgens Minkhorst best mee. Het past juist goed bij Tweetal Belevingscatering, waar ze zich sterk richten op de beleving van de klant. ‘We willen er steeds meer achter komen hoe de klant onze diensten ervaart. En in de horeca is dat direct merkbaar.’

Horeca was nog geen onderdeel van het concept, maar dat is het nu wel. Daarmee heeft Tweetal nu als een van de weinigen de hele keten in huis. En dat brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee: ‘In de catering komen de mensen tussen de middag gewoon naar je toe, maar in de horeca moet je elke dag tot het uiterste gaan. Anders komen gasten niet terug’, aldus Minkhorst.

Zelf munt plukken
De bestaande concepten van de horecabedrijven worden vooralsnog gehandhaafd. Zo blijft De Sigaar bijvoorbeeld dat gezellige café in Brusselse sfeer en is Bakkerij Blanche nog steeds de favoriete lunchroom van Groninger hipsters. Minkhorst: ‘De zaken zijn nu onderdeel van iets groots, maar houden de eigen identiteit.’ Tegelijkertijd probeert Tweetal Belevingscatering de mensen te laten ervaren dat ze er zijn. En dat doen ze ‘door de beleving door te vertalen in de verkoop.’ In de businesscatering doen ze dat al op verschillende manieren. Sommige bedrijfskantines zijn bijvoorbeeld uitgerust met hun eigen moestuin, waar je zelf de muntblaadjes kunt plukken voor verse muntthee.

In de horeca willen ze zich onderscheiden door zich te richten op de verhalen achter producten. Minkhorst: ‘De leverancier heeft vaak lang nagedacht over zijn product, of dat nou vlees, brood of granen is. Ze stoppen er dan veel uren in. In de horeca zie je dan vaak dat het kant-en-klaar is en dat degene die het verkoopt er niks vanaf weet.’ Daarom laat Tweetal zijn werknemers stage lopen bij deze leveranciers. Ze gaan daar in de leer om kennis op te doen die uiteindelijk de klant een andere beleving moet geven.

Geen foodtrucks
Het van oorsprong Almelose bedrijf is naar eigen zeggen continu op zoek naar manieren om anders te zijn. Want nieuwe ideeën zoals zelf munt plukken zijn leuk, maar zijn volgens Minkhorst ook noodzaak: ‘We zijn continu bezig met: Is dit er al?’ Overal zie je nu foodtrucks. Het zou dan voor de hand liggen om daar ook in te investeren. Minkhorst: ‘Maar dat doen wij niet, want daar zit geen nieuwe beleving meer in voor de klant.’ Daarom zoekt Tweetal naar andere concepten, die steeds net een beetje anders zijn als die momenteel op de markt zijn. ‘En dat is wel moeilijk in deze branche, want dat gaat razendsnel.’

Passiemanagement
Als ondernemer is Minkhorst vooral bezig met wat hij zelf passiemanagement noemt. Dit houdt in dat hij ‘mensen in hun kracht wil laten’. Zodoende was hij in gesprek met andere ondernemers uit zijn netwerk. Het doel van het onderhouden van dergelijke contacten is volgens Minkhorst om te kijken waar ze elkaar kunnen versterken. En daar is deze overname ook uit voortgevloeid. Tweetal Catering nam de exploitatie van de bedrijven over, maar Van Smeden blijft eigenaar van de panden. Minkhorst: ‘Het is niet echt aangeboden, maar we dachten: waarom versterken we elkaar niet? En binnen twee, drie gesprekken waren we eruit.’

En uit dit netwerk vloeide nog een nieuw project voort: het Topsportzorgcentrum. Dit complex wordt gebouwd op Sportpark Corpus den Hoorn en moet een plek worden voor topsport, zorg, ontmoeten en ondernemen. En dat betekent dat er mensen zullen werken van verschillende organisaties zoals FC Groningen, GGZ-instelling Inter-Psy en ondernemersorganisatie VNO-NCW/MKB Noord. En die moeten allemaal eten. Tweetal zal hier alle facetten van hun belevingscatering kunnen laten zien. Horeca voor ontmoetingsplekken, businesscatering voor zakenlunches, voeding voor topsporters, en partycatering voor feestjes. Kortom: ‘Hier komen alle disciplines samen,’ aldus Minkhorst.

Verdubbeld
Tweetal is hier in november 2016 gestart en inmiddels meer dan verdubbeld in Groningen. Minkhorst: ‘En ik denk volgend jaar nog wel een keer als het zo doorgaat.’ Wilde Tweetal Belevingscatering dan graag groeien? ‘Groter worden is geen doel op zich, maar volume is soms nodig om oplossingen te vinden,’ aldus Minkhorst. En dus gaat hij nog even door, allemaal vanuit zijn passie voor het vak: ‘Het is belangrijk dat je doet waar je in gelooft. En het is mooi om te zien wat er allemaal kan gebeuren als je je hart volgt.’

Tags (categorieën en branches)bakkerij blanchede pijpde sigaarminkhorst

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: