Barbara Risselada, Directeur-bestuurder Marketing Groningen

Ze moest naar eigen zeggen wel even slikken toen Hans Poll, haar voorganger als directeur van Marketing Groningen, aankondigde dat hij zou vertrekken. ‘Ik dacht meteen ‘maar Hans, we zijn nog helemaal niet klaar’’, zegt Barbara Risselada terugkijkend. ‘We hadden net nieuwe meerjarenafspraken over onze projectfinanciering gemaakt, iets waar we samen heel hard aan hebben gewerkt. En toen kwam hij met de boodschap dat hij naar het Groninger Forum zou gaan als directeur Marketing & Programma, om zich te voegen bij voormalig directeur van Marketing Groningen Dirk Nijdam.’ Ze kon de keuze van Poll echter wel begrijpen. ‘Hij heeft natuurlijk een geweldige kans om bij het Forum echt iets van de grond af op te bouwen. Het past ook perfect bij Hans. Hij is altijd een man van de inhoud geweest en ik weet zeker dat hij samen met Dirk Nijdam een succes van het Forum gaat maken, net zoals ze dat ook van Marketing Groningen hebben gemaakt.’

Toen ze was bijgekomen van de schok, moest ze voor zichzelf beslissen of zij het vrijgekomen directiekantoor wilde betrekken. ‘Die keuze is aan onze Raad van Toezicht, dus ik moest afwachten of ik die kans zou krijgen. Gelukkig werd ik binnen een paar dagen gepolst. Natuurlijk had ik er ondertussen over nagedacht en het thuis besproken. Want een dergelijke stap heeft natuurlijk ook impact op mijn gezin. Met een man die ook een drukke baan heeft en onze nog relatief jonge kinderen, maak je zo’n beslissing wel met z’n tweeën.’ Haar man twijfelde echter geen moment en zei meteen ‘moet je doen!’. En gelukkig besloot de Raad van Toezicht haar na een pittige sollicitatieronde de baan aan te bieden en werd ze per 1 oktober benoemd tot nieuwe directeur-bestuurder van Marketing Groningen.

‘Deze nieuwe functie past me als een jas’, aldus Risselada. ‘In de afgelopen tweeënhalf jaar als marketing manager heb ik de leiding gehad over het marketingteam met negen marketeers en ben ik als rechterhand van Hans betrokken geweest bij alle strategische en financiële ontwikkelingen van het bureau. Zo zijn we uitgegroeid van een toeristisch marketingbureau naar een bureau voor integrale regiomarketing gericht op bewoners, bezoekers, bedrijven en talent. Er liggen ontzettend mooie projecten klaar, met financiële afspraken tot 2020 en zelfs 2023. Ik zou wel gek zijn als ik daar niet op voortborduur. Ik ga de ingeslagen weg dus zeker voortzetten.’

Marketing Groningen is sinds de oprichting in 2003 uitgegroeid tot een professioneel bureau en de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’ is het schoolvoorbeeld geworden van succesvolle regiomarketing. ‘En laat dat nu net het vakgebied zijn waar ik als marketeer mijn hart aan heb verpand.’

Die liefde voor regiomarketing ontstond in Amsterdam. ‘Ik ben geboren en getogen in Meppel, maar trok voor mijn studie bedrijfseconomie naar Amsterdam’, vertelt Risselada. Na een baan als marketingconsultant bij VODW Marketing kwam ‘I amsterdam’ op haar pad. ‘Dat was echt mijn droombaan. Elke keer als ik langs die welbekende reuzenletters fietste, waar iedere toerist mee op de foto wil, voelde ik de emotionele component van de campagne: ik BEN Amsterdam. De slogan staat voor de bewuste keuzen om in Amsterdam te wonen, te werken, te ondernemen of te recreëren en ik voelde me daar persoonlijk erg door aangesproken. Ik heb er gigantisch veel geleerd en ben echt gaan houden van het vak.’

‘Het mooie aan dit werk vind ik dat we bezig zijn met een fantastisch product: namelijk onze eigen stad en regio. Het hele team heeft een enorme drive en passie voor Groningen en dat is wat mij elke dag weer energie geeft. Wat de situatie in Groningen bijzonder maakt, is dat het imago en de identiteit nog ver uit elkaar liggen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het economisch imago, dan denken Nederlanders veel negatiever over Groningen dan het daadwerkelijk is. Er zijn bijvoorbeeld geen sterke associaties tussen de internetsector en Groningen, terwijl we de tweede internetstad van Nederland zijn en we hier echt aan het pionieren zijn met nieuwe internettechnologieën zoals blockchain. Het dichten van deze kloof zie ik als mijn persoonlijke missie’, aldus Risselada

In Amsterdam werd Risselada verliefd op die dynamische wereld van de regiomarketing, maar het was haar liefde voor haar man en het Noorden die haar deze kant weer opbrachten. ‘Ik heb twaalf jaar met ontzettend veel plezier in Amsterdam gewoond, maar rond mijn 30e begon ik toch wel uit te kijken naar een echt huis met een tuin en de mogelijkheid mijn auto voor de deur te parkeren. Maar het liefst dan wel in een stad met uitgebreide culturele voorzieningen, leuke winkels en goede restaurants.’ Uiteindelijk was het de liefde die als vliegwiel optrad. ‘Mijn man, een Fries die in Groningen gestudeerd had, kreeg een baan in Assen en zo werd de keuze ineens een stuk gemakkelijker. Maar voor mij stond wel buiten kijf dat we dan in Groningen-stad zouden gaan wonen’, lacht ze.

Eenmaal in Groningen werkte ze enige tijd als subsidieadviseur. ‘Maar ik begon de regiomarketing toch wel erg te missen’, vertelt ze. ‘Ik kende Dirk Nijdam, de toenmalige directeur van Marketing Groningen, via een netwerkgesprek en net toen ik besloot dat ik terug wilde naar de regiomarketing kwam er een vacature vrij.’ Dat is inmiddels alweer acht jaar terug. En uiteindelijk bleek de ervaring van subsidieadviseur nog erg goed van pas te komen, want Marketing Groningen is een stichting die afhankelijk is van subsidies, dus ervaring met het schrijven van subsidieaanvragen voor projecten en campagnes is wel een must, voegt Risselada toe.

‘In die afgelopen tweeënhalf jaar hebben Hans en ik hard gewerkt aan plannen om Marketing Groningen ‘future proof’ te maken. Ik ben blij dat ik nu de kar mag gaan trekken in het uitvoeren van deze plannen. En gelukkig doe ik dat niet alleen. Ik heb een echt topteam achter me staan en we zitten in een werkveld van ondernemers en instellingen met volop ideeën. We hebben een aantal mooie uitdagingen voor ons liggen. Zo mogen we onszelf wat beter gaan verkopen: vertellen wat we als Marketing Groningen doen en wat de resultaten daarvan zijn. Maar dat is typisch een probleem van marketeers: ze weten vaak van alles te verkopen, behalve zichzelf. Dat is iets wat ik ga veranderen nu ik aan het roer sta en ook op korte termijn.’

Tags (categorieën en branches)marketing groningenrisselada

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: